Tuesday 10 May 2011

Zaman Prasejarah


Zaman PaleolitikNama lain
• Zaman Batu Awal Petempatanawal
• 35,000 tahun dahulu - Kota Tampan (Perak) - Gua Niah (Sarawak) - Tingkayu (Sabah)Kediaman utama
• Dalam gua batu kapur
Kemahiran
Menggunakan dan mencipta alat-alat daripada batu untuk memburu binatang dan mempertahankan diri

Zaman Mesolitik
Nama lain
• Zaman Batu PertengahanPetempatan awal
• Banyak kawasan ditenggelami air
• Selat Melaka, Selat Sunda, Laut China Selatan, Laut Jawa, dan lautan lain di Gugusan Kepulauan Melayu mula wujud -
Gua Musang (Kelantan)
- Gua Kecil (Pahang)
- Gua Kepah (Kedah)
- Gua Madai (Sabah)


Kemahiran
• Mengguna alat-alat batu yang lebih baik buatannya berbanding orang zaman paleolitik
• Memburu, memungut hasil hutan, menangkap ikan dan bercucuk tanam

Zaman Neolitik
Nama lain
• Zaman Batu Baru Petempatan awal
• Gua Cha (Kelantan)
• Gua Kelawar (Perak)
• Bukit Tengkorak (Sabah)
Kemahiran
• Mencipta alat tembikar dihiasi dengan ukiran tertentu
• Mahir dlm berinteraksi sesama sendiri melalui jalan air jalan darat

Zaman Logam
Nama lain
• Zaman Gangsa – BesiPetempatan awal
• 2,500 tahun dahulu
- Sg. Tembeling (Pahang)
- Batu Buruk (Terengganu)
- Pagoh (Johor)

Kemahiran
• Mencipta peralatan yang diperbuat daripada logam seperti loceng gangsa
• Mula menjalankan kegiatan perdagangan antara kawasan

1 comment: